poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Podstawowe zasady bezpiecznej pracy przy urządzeniach i instalacjach elektroenergetycznych


Podstawowe zasady bezpiecznej pracy przy urządzeniach i instalacjach elektroenergetycznych


Wykonując pracę przy urządzeniach i instalacjach elektrycznych zobowiązani jesteśmy do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednak ze względu na specyfikę pracy i wynikające z niej zagrożenia dla zdrowia i życia pracowników, wymagana jest szczegółowa znajomość i przestrzeganie specjalistycznych  obowiązujących przepisów z zakresu obsługi, konserwacji, prac kontrolno-pomiarowych czy znajomość instrukcji stanowiskowych.


Podstawowym obowiązkiem jest właściwe przygotowanie miejsca pracy. Należy pamiętać o oznaczeniu czy wygrodzeniu miejsca pracy, umieszczeniu tablic i znaków ostrzegawczych, zastosowaniu zabezpieczeń przed różnymi środowiskowymi zagrożeniami w miejscu pracy. Uwagę należy zwrócić również na takie elementy jak  zabezpieczenie maszyn wirujących przed niepożądanym uruchomieniem, wyłączenie urządzenia za pomocą wyłącznika czy  stwierdzenie braku napięcia w miejscu przewidzianym do uziemienia.

Kiedy już przystąpimy do właściwej pracy, musimy pamiętać o bezpiecznym i prawidłowym użytkowaniu narzędzi, sprzętu ochronnego i wyposażenia. Powinniśmy zapoznać się z ich instrukcją dołączoną przez producenta. Narzędzia i wyposażenie powinny być odpowiednio oznakowane, przechowywane i poddawane okresowym przeglądom. Pamiętajmy, aby każdorazowo bezpośrednio przed użyciem sprawdzić stan techniczny użytkowanych przez nas narzędzi czy innego wyposażenia. Niesprawny sprzęt stanowi dla nas zagrożenie i w żadnych wypadku nie możemy z niego korzystać.

Kolejną zasadą dobrej i bezpiecznej organizacji pracy jest wyznaczenie kierującego zespołem- o ile oczywiście pracujemy w grupie z kilkoma współpracownikami.

Prace wykonywane przez nas na wysokości powyżej 1  m od poziomu podłogi powinny być wykonywane przy zastosowaniu odpowiednich środków ochrony indywidualnej- ze wskazaniem na sprzęt chroniący przed upadkiem z wysokości.

 
Zanim uruchomimy konkretne urządzenie elektroenergetyczne pamiętajmy, że musimy o tym uprzedzić osoby, które znajdują się w jego bezpośrednim otoczeniu.

Na każdym etapie wykonywania konkretnej pracy obowiązują ściśle wyznaczone zasady BHP. Szerzej omawiane są na specjalistycznych kursach przygotowawczych. Jeśli interesujesz się tą tematyką, zapraszam do zapoznania się z ofertą naszej firmy szkoleniowej Awans BHP

13 komentarzy:

  1. Miałem znajomego który nic sobie z zasad bhp nie robił, uważał, ze jest na tyle doświadczony, że da sobie radę ze wszystkim, w kazdych warunkach... Do czasu ;) nawet wieloletnich i bardzo doswiadczonych pracownikow obowiazują konkretne zasady, warto pamiętać, zwlaszcza jesli z kims tak lekkomyslnym wspolpracuje

    OdpowiedzUsuń
  2. W miejscach gdzie przewody elektryczne biegną przez znaczną część danej powierzchni, często stosuje się zabezpieczenia, jakimi są specjalne najazdy kablowe https://powerrubber.com/kat/progi-kablowe/najazdy-kablowe/. Najazdy kablowe wykorzystywane są po to aby uchronić przewody przed ich przerwaniem. Uszkodzenie przewodów może być nie tylko bezpośrednią przyczyną awarii urządzeń elektrycznych, ale także groźnych wypadków na które narażone są osoby znajdujące się w pobliżu przerwanych kabli.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno przy takich urządzeniach musimy zachować ostrożność i ja również posiadam u siebie w firmie bardzo podobne. Fajnie, że znalazłem również ofertę taniego prądu do firmy https://poprostuenergia.pl/prad-dla-firmy/ więc wiem dokładnie teraz ile wcześniej niepotrzebnie przepłacałem za prąd.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja na całe szczęście się takimi rzeczami nie zajmuję, ale muszę powiedzieć, że jestem wielką zwolenniczką stosowania instalacji fotowoltaicznych. Już nawet miałam okazję czytać na stronie https://budynkowo.pl/news/fotowoltaika-na-zabytku/ jak wygląda sprawa z fotowoltaiką na budynkach zabytkowych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Faktycznie jest to coś niezwykle ważnego i ja muszę przyznać, że również aktualnie skupiam się na wyprostowaniu mojej instalacji elektrycznej. Bardzo fajnie, że w razie problemów to pogotowie elektryczne http://www.elektryk-krakow.pl/pogotowie-elektryczne jest w stanie mi zawsze pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak naprawdę w każdej branży BHP jest ważne i myślę, że tutaj nie ma żadnych odstępstw. Jakiś czas temu miałem okazję przeczytać także na stronie https://znaki-bhp.pl/gospodarka-odpadami-i-segregacja-smieci-tablice-bhp jak wygląda kwestia związana z oznaczeniami przy gospodarce odpadów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeżeli szukasz oznaczenia w pkd to ta firma Elektryk Kraków ma na swojej stronie. Zajmują się usługami elektrycznymi

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno taka praca zawsze musi być bezpieczna i jestem zdania, że jak najbardziej warto jest ją zlecać odpowiednim specjalistom. Ja praktycznie od zawsze korzystam z usług zaufanego elektryka https://elektryklodz.pl/ i jestem zdania, że to jest bardzo dobry fachowiec.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedy mówimy o samej elektryczności to jak najbardziej jest ona niezwykle ważna. Ja także całkiem niedawno korzystałam z usług http://elektryk-wroclaw.pl/ gdyż trzeba było wymienić całą instalację elektryczną.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak się składa, że dla mnie bardzo ważną kwestią jest to aby w moim domu całość instalacji elektrycznych działała jak należy. Właśnie dlatego za każdym razem do takich prac wzywam elektryka z https://elektrycy.warszawa.pl/ i to jest najlepsze rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Faktycznie takie kwestie są zawsze bardzo ważne i ja również jestem zdania, ze najlepszym rozwiązaniem jest również posiadanie kontaktu do dobrego elektryka. W takim momencie ja najczęściej dzwonię do https://pj-elektryk.pl/ i wiem, że wszystko będzie wykonane jak należy.

    OdpowiedzUsuń
  13. W dzisiejszych czasach trudno znaleźć rzetelnego fachowca. Na szczęście, dzięki stronie https://elektryk-wroclaw.pl/, miałem okazję współpracować z prawdziwymi profesjonalistami w dziedzinie elektryki. Dzięki nim moje mieszkanie jest teraz bezpieczne i funkcjonalne.

    OdpowiedzUsuń